6 chyb při prodeji nemovitosti, kterých se vyvarovat (1. až 3. chyba)


  1. chyba: Nesprávné stanovení tržní ceny.

Nejčastější chybou většiny prodávajících je nesprávné stanovení tržní ceny. Pokud ji prodávající stanoví příliš nízko, prodá sice nemovitost poměrně rychle, ale připraví se tak o možnost zajímavého zisku. Pokud naopak tržní cenu nastaví příliš vysoko, což je mnohem častější, čeká jej zpravidla dlouhé čekání na toho „pravého“ zájemce. Nezřídka kdy pak frustrovaný prodávající prodá nemovitost po dlouhých měsících či letech za výrazně nižší cenu než je její reálná tržní. Správné stanovení kupní ceny není jednoduché a je dobré provést důkladnou tržní analýzu.  Podle čeho tedy cenu stanovit?

  • podle ceny již prodaných srovnatelných nemovitostí v dané lokalitě (lokalita je právě tím rozhodujícím faktorem pro stanovení ceny)
  • podle inzerce srovnatelných nemovitostí (zde je však třeba počítat s tím, že cena inzerovaných nemovitostí bývá v průměru o 20 až 30% nadhodnocena)
  • podle informací z katastru nemovitostí (podstatně časově náročnější)

Je dobré si uvědomit, že nemovitost je nejzajímavější v době, kdy vstupuje na trh. Pokud je správně stanovená její tržní cena, máte vyhráno a nemovitost je prodána v poměrně krátké době za optimální cenu. Není nic horšího, než když je nemovitost dlouho v nabídce a čas od času se její cena sníží.

  1. chyba: Nekvalitní prezentace

Nikdy nebudete mít druhou šanci na první dojem. Lidé se rozhodují na základě emocí. Proto nepodceňte přípravu nemovitosti a zaměřte se na zájemcovy emoce kvalitními fotkami počínaje, čistými okny či toaletou konče.

Změny a úpravy, které můžete realizovat, nejsou nijak nákladné. Cílem je dosáhnout toho, aby váš dům či byt působil čistě, prostorně, bezproblémově a atraktivně. Pět nebo deset tisíc korun a několik hodin práce, které investujete do vylepšení své nemovitosti, může zvýšit její prodejní cenu o 50 až 100 tisíc korun.

  1. chyba: Nedostatečná propagace

Dnes již nestačí dát inzerát na jeden či dva významné realitní servery nebo zaplatit si klasickou inzerci v tisku. Je třeba udělat takovou propagaci, která osloví co nejvíce lidí a co nejširší okruh potenciálních zájemců. Proto realitní kanceláře kromě tradičních realitních portálů (sreality.cz, reality.cz,…), inzertních novin a propagačních plachet, využívají mobilní aplikace chytrých telefonů, inzerci na sociálních sítích, mají vlastní databáze klientů, kontakty do bank, spolupracují s ostatními realitními kancelářemi atd.